Mina auktioner på Tradera

tisdag 22 oktober 2013

Bok journal /tutorial

Hej! Egentligen ska jag blogga imorgon. Men såg att jag kommer vara upptagen hela morgondagen så jag "fuska" och blogga idag istället. Håll i er. Det blir ett långt inlägg med många bilder. I slutet av september fick jag besök av min son och hans sambo. Hon hade då precis kommit hem från bokmässa. Bland sina inköp var det en "bok dagbok" där hon kan skriva in böcker hon läst och vad hon tyckte. Wow, tänkte jag. En sån vill jag ha. Några dagar senare började jag att göra en sån stack-the-deck album. Då kom jag på att jag kan ta bilder under tiden jag gör... Tyvärr har jag inte lärt mig hur man lägga upp en video så det blir många bilder och jag får dela upp det i två delar.
 
 
 
Min bok journal är 12x14,5. Här har jag skurit ut 3 bitar från en pizzakartong. 2 i storlek 12x14,5 och en i 12x7. Sedan "packar" jag in bitarna med ett svart papper. Har en extra bit av kartongen och lägg den mellan bitarna så får man bra avstånd. Vik försiktig upp sidorna.
 
 
 
Sedan har jag klädd på med mönsterpapper både fram och baksidan. Tänk på att om du vill ha brads på ryggsidan måste du göra hål nu innan du sätter dit sidrygg.
 
 
 
Hur bred ryggen är beror på hur många sidor du vill ha. Själv har jag valt 7 cm. Jag har skärt 8st svarta papper. De är 7x12, 6,5x12, 6x12, 5,5x12 osv. Jag bigar alla 1cm på båda utsidor. Vik upp sidorna och limmar ihop.
 
 
Så ser det ut när alla 8 papper är på. Jag har använt dubbelsidig tejp.
 
 
 
Sedan har jag delat ett antal svarta papper i storlek 13x12 och limmat på. Jag har dock lämnat ovansidan öppet så det blir en ficka där jag kan stoppa i ett tag.
 
 
 
Här är första sida. Jag har använt papper från Graphic 45s "Steampunk spell" Kollektion. De är jätte härliga papper.
 
 
 
Andra sidan. Kan ni gissa vilka böcker jag har läst här?
 
 
 
Här har jag en sida som ska vara sida i sida. Jag bigar 2 cm ut i kanter och sätta dubbelsidig tejp på ena sidan.
 
 
Här ser ni hur det ser ut innan jag sätter på ett mönsterpapper.
 
 
Så mönsterpapper på och ...
 
 
 
Så kan en sidan ser ut där man har flera sidor i en sida. Förstår ni vad jag menar? Jag är inte färdig med boken än. Har några sidor kvar att göra. Förhoppningsvis kommer del 2 senast nästa onsdag. Tack för att ni har tittat ända hit och vill ni så hitta ni fler videos på You Tube hur man gör. Sök bara stack-the-deck album. Hoppas att ni bli inspirerad att göra era egna album.
 
Kram
Christine
 
Material: Svarta papper finns att köpa på Scrap Magic.
Mönsterpapper: Graphic 45 "Steam punk Spell" kollektion. Jag köpte min från Scrap Magic och är i storlek 8"x8".
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar